Servicii:
|
Cele mai frecvente zece greseli la incheierea contractului de munca(Ziarul Financiar)"
Delia Oniga (Ziarul Financiar)
23.03.2009
Un top trei al lucrurilor la care trebuie sa fie atent un angajat atunci cand incheie un contract de munca ar arata cam asa: valoarea salariului, ce contine fisa postului si durata concediului de odihna. Pe de alta parte, angajatorul trebuie sa aiba grija sa nu introduca clauze de concurenta nelegale sau clauze de confidentialitate prea generale in contract.
Procesele de munca pot avea consecinte serioase si cele mai multe dintre ele au la baza erori sau omisiuni de natura contractuala. Petrom, cea mai mare companie din economie, are cateva mii de procese de munca cu fosti si actuali angajati, constituind provizioane de 350 mil. euro pentru eventualitatea in care aceste procese ar fi pierdute, raportand, in consecinta si cel mai scazut profit din ultimii patru ani.
[...............]
Lipsa informatiilor legate de fisa postului da angajatilor posibilitatea sa nu respecte anumite sarcini ce tin de jobul lor.
"Aceasta omisiune poate crea neajunsuri in activitatea societatii, iar in eventualele litigii de munca, angajatorul se afla in situatia de a nu putea invoca nerespectarea de catre angajat a unor atributii ale postului", spune Mihaela Manolache, senior consultant Skill Team, companie specializata in servicii de resurse umane.
O alta greseala des intalnita este neinformarea salariatului in scris cu privire la durata perioadei de proba.
Chiar daca orice angajator doreste sa fie respectata confidentialitatea datelor din companie, introducerea unor clauze prea generale, vagi sau nerealiste nu este deloc de ajutor.
"Se recomanda introducerea unor clauze de confidentialitate detaliate care sa arate in mod clar ce obligatii trebuie sa respecte angajatul si, mai ales, fata de ce categorii de terti. De exemplu, anumite informatii nu trebuie divulgate sub nici o forma", explica Manolache.
Nu este indicata introducerea unor clauze de neconcurenta nelegale care, practic, nu il protejeaza pe angajator in nici un fel, deoarece instantele nu le recunosc.
[................]
Totodata, la incheierea contractului de munca, angajatorul trebuie sa solicite certificatul medical din partea salariatului. Compania nu trebuie sa accepte un certificat medical care nu provine de la o unitate sanitara specializata in Medicina Muncii. Din certificatul medical trebuie sa rezulte ca salariatul nu sufera de afectiuni cronice care il fac inapt pentru munca.
De asemenea, neinformarea in scris a salariatului asupra riscurilor specifice postului poate atrage sanctiuni din partea Inspectiei Muncii, iar in cazul unor accidente, poate antrena raspunderea civila, administrativa si penala a celor vinovati de omisiune.
In contractul de munca trebuie introdusa clauza de mobilitate, care apare in situatia in care executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un singur loc, iar acesta are dreptul la prestatii suplimentare in bani sau in natura. "Lipsa unei astfel de clauze ii da dreptul angajatului sa dea in judecata compania pentru neacordarea prestatiilor suplimentare".
Introducerea in contractul de munca a unui concediu anual mai mic decat concediul minim obligatoriu prevazut de Codul muncii sau de contractele colective de munca poate da nastere unor litigii nedorite si poate atrage sanctiuni din partea Inspectiei Muncii.
Fiecare angajat trebuie informat asupra prevederilor Contractului colectiv de munca, cel national, la nivel de ramura si la nivel de unitate. Uneori, aceasta omisiune este dubla, deoarece nici angajatorul nu cunoaste aceste prevederi.
"Salariatul va avea o surpriza cind va constata ca drepturile din Contractul colectiv sunt mai multe decat cele din Contractul individual", precizeaza Manolache.
In cele din urma, introducerea in contractul individual de munca a unor clauze care nu tin cont de protectia angajatilor minori si de drepturile suplimentare de care se bucura acestia pot atrage sanctiuni din partea Inspectiei Muncii si chiar din partea Protectiei Copilului. Acestea pot angaja raspunderea civila, administrativa si penala a angajatorului.
Incheierea unui contract de munca care defavorizeaza angajatii poate avea repercusiuni serioase asupra angajatorilor. In afara de faptul ca acestia trebuie sa plateasca cheltuieli de judecata in eventualitatea unui proces, au pierderi de imagine.
"Pe langa pierderi de natura patrimoniala precum plata unor salarii, sporuri sau indemnizatii pentru perioada in care angajatul a fost concediat cu incalcarea prevederilor legislatiei muncii, precum si cheltuieli de judecata, mai apar si pagube de alta natura, cum ar fi pierderile de imagine. Litigiile reusesc cu usurinta sa devina articol de presa si, odata cu acest lucru, apar intrebari pe care si le pun viitorii angajati, actuali si viitori clienti sau potentiali parteneri", explica Manolache.
[..................]
La ce trebuie sa fie atent angajatul
Valoarea reala a salariului
Durata perioadei de proba
Atributiile postului
Durata concediului anual
Sa cunoasca prevederile contractului colectiv de munca
Existenta clauzei de mobilitate (apare in situatia in care executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un singur loc, iar acesta are dreptul la prestatii suplimentare in bani sau in natura).
Ce greseli poate face angajatorul
Introducerea clauzelor de neconcurenta nelegale
Sa nu solicite certificatul medical din partea salariatului
Sa nu informeze in scris salariatul asupra riscurilor specifice postului
Sa introduca clauze de confidentialitate prea generale
Ziarul Financiar
http://www.zf.ro/profesii/cele-mai-frecvente-zece-greseli-la-incheierea-contractului-de-munca-4068703/
|
Evenimente Skill Team
|